Nykyaikainen 5-ottelu

NOPEUTTA JA KESTÄVYYTTÄ. KESKITTYMISTÄ TAHTOA JA TAITOA.

Quick quide to modern pentathlon > (video)

Nykyaikainen 5-ottelu on olympialaji, joka koostuu viidestä toisistaan poikkeavasta lajista: vapaauinti, kalpamiekkailu, esteratsastus (2023 saakka) ja ammuntajuoksu (Laser Run). Uutena lajina tulee esteratajuoksu (Obstacle Run), mikä korvaa ratsastuksen vuodesta 2024 lähtien. Laji vaatii kovaa fyysistä suorituskykyä ja lajitaitoja. Nykyään viisiottelun modernit superurheilijat haastavat itseään viidessä hyvin erilaisessa urheilumuodossa. Nopeutta vaativassa vapaauinnissa. Älyä ja reaktiokykyä vaativassa miekkailussa. Taitoa ja rohkeutta vaativassa ratsastuksessa. Vakautta vaativassa ammunnassa sekä kestävyyttä ja nopeutta vaativassa juoksussa.Harrastuksena laji on erittäin monipuolinen.

Nykyaikainen 5-ottelu on muuttunut paljon siitä mitä se oli Hämeenlinnan vuoden 1952 olympialaisten aikoihin. Nykyään sitä on kehitetty eri ikäryhmille sopivammaksi ja yleisöystävällisemmäksi. Maastoratsastus on muutettu turvallisempaan esteratsastukseen. Vapaauintimatkaa on lyhennetty. Miekkailun otteluaikaa on lyhennetty. Viimeisimpänä uudistuksena ammunta ja juoksu yhdistettiin vuonna 2010 ja seuraavana vuonna siirryttiin ilmapistoolista turvalliseen ja ekologiseen laserammuntaan (Laser Run). Nykyaikaisessa viisiottelussa saavutettu tulos tai aika muunnetaan pisteiksi, eri lajeissa erilaisilla kertoimilla. Nykyaikainen 5-ottelu on monipuolinen laji, jota voi harrastaa 7-vuotiaasta jopa 80 vuoden ikään saakka.

Nykyaikaisessa viisiottelussa vuosikymmenten ajan kilpailtiin vain yksi laji päivässä. Kuitenkin olympialaisten lajimäärän kasvaessa supistettiin viisiottelu 1992 Barcelonassa nelipäiväiseksi ja maastojuoksun sijaan päätöslajina oli ratsastus. Seuraavissa olympiakisoissa, 1996 Atlantassa laji ahdettiin yhteen päivään ja maastojuoksu siirrettiin taas viimeiseksi lajiksi. Vuoden 2008 uudistuksen jälkeen viimeisenä lajina on ammuntajuoksu. Masters eli veteraanien MM -kilpailut sen sijaan ovat useampi päiväisiä.

Obstacle Run (esteratajuoksu) on uusi tulokas (syksy 2023) nykyaikaisen 5-ottelu lajiperheeseen. Se tulee korvaamaan ratsastuksen aluksi yleisessä sarjassa. Ratsastus on siis mukana enää ensi vuoden Pariisin olympialaisissa, jonka jälkeen sen korvaa Obstacle Run-osio Los Angelesissa 2028. Olihan laji alkujaan perinteinen sotilasurheilulaji. Sotilaallisia taitoja laji vaalii siis edelleen. Jos halutaan korostaa sotilaan taitoja, niin onhan rataesteiden läpäiseminen enemmän sitä kuin ratsastus.

Understand Modern Pentathlon in 2 minutes!

KILPAILUSARJAT LAJEINEEN JA MATKOINEEN (VUODESTA 2024)

VAPAAUINTI

Uintitekniikkana käytetään yleensä vapaa- eli krooliuintia. Uimarista riippuen uintitekniikoissa nähdään erilaisia variaatioita. Kilpailuissa vapaauintiin lähdetään starttipallilta tai lähtökorokkeelta hypäten. Yleisimmin altaan päädyissä käytetään volttikäännöstä, jossa kuperkeikkamaisella liikkeellä heitetään jalat veden yläpuolelta päätyyn ja ponnistetaan mahdollisimman virtaviivaisessa asennossa liukuun. Säännöissä ei ole merkitty kääntymistekniikkaa, joten ns. rintauinnin käännöskin hyväksytään kunhan koskettaa päätyä.

KALPAMIEKKAILU

Kalpamiekkailussa koko vastustajan keho on hyväksyttyä pistoaluetta. Nykyaikaisen viisiottelun miekkailussa otellaan yhteen pistoon ja siinä ei hyväksytä kaksoispistoja. Se joka pistää ensimmäisenä voittaa pisteen. Kilpailussa kaikki ottelevat kaikkia vastaan.  Esimerkiksi finaalissa voi olla 32 osallistujaa. Otteluaika on 1 minuutti.

Ottelu käydään miekkailumatolla jonka mitat ovat 14 x 1,5-2 metriä. Alusta on metallia ja maadoitettu siten, etteivät lattiaosumat rekisteröidy. Kummassakin päädyssä on usein vielä parin metrin varoalue, jolle perääntymisestä rangaistaan.

AMPUMAJUOKSU (LASER RUN)

Ampumajuoksuosuus suoritetaan seuraavasti:
Laser Run eli ampumajuoksu on nykyaikaisen 5-ottelun viimeinen laji. Kilpailijat lähtevät ampumajuoksuun aiempien osalajien suoritusten perusteella (uinti, miekkailu ja esteratsastus) mukaisin aikaeroin (ns. Gundersen-menetelmä). Ensimmäisenä maaliin tuleva voittaa koko kilpailun.

Lähtötilanteessa aseet (laserpistoolit) ovat ampumapaikoilla 20 min valmistautumisen jäljiltä. Kilpailussa (yleinen sarja) ammutaan 4 ammuntaa joiden välissä juostaan 600 m. Viimeinen 600 m juostaan maaliin neljännen ammunnan jälkeen. Kussakin ammunnassa tulee osua 10 m matkalta 5:sti tauluun (halkaisijaltaan 59,5 mm) max 50 s ajassa. Heti kun 5 osumaa on saavutettu lähdetään juoksuosuudelle. 50 sekuntia täytyttyä pääsevät kilpailijat, jotka eivät ole saavuttaneet vaadittua osumamäärää juoksuosuudelle. Aseet odottavat ampumapaikalla.Ensimmäisenä maaliin tuleva voittaa koko kilpailun.

Ampumaetäisyydet ja juoksumatkat vaihtelevat ikäryhmittäin(ks. taulukko).

Laser Run on paitsi nykyaikaisen viisiottelun päätöslaji, myös oma kilpailulajinsa, jossa järjestetään maailmanmestaruuskilpailut niin yksilö- kuin joukkuekilpailuissa.

ESTERATAJUOKSU (OBSTACLE RUN)

Kenelle nykyaikainen 5-ottelu sopii?

5-ottelu sopii kaikille. Urheilullisuudesta ja hyvästä motivaatiosta on hyötyä. Aivan pienempien  kannatta aloittaa esim. juoksun ja uinnin parissa ja lisätä lajimääriä vähitellen. Aivan erityisen hyvin 5-ottelu sopii vaihtelusta pitäville - viiden eri lajin harjoitukset tuovat monipuolisuutta ja vaihtelevuutta treeneihin!

Miten 5-ottelun voi aloittaa?

Taustasta jonkun 5-ottelulajin parissa on hyötyä, mutta se ei ole välttämätöntä. Ota yhteyttä yhdistykseen ja kysele seuraavasta 5-ottelun peruskurssista. Peruskursseja järjestetään keväällä ja syksyllä.