Nykyaikainen 5-ottelu

 

NOPEUTTA JA

KESTÄVYYTTÄ.

KESKITTYMISTÄ,

TAHTOA JA TAITOA.

 

Nykyaikainen 5-ottelu on olympialaji, joka koostuu viidestä toisistaan poikkeavasta lajista: kalpamiekkailu, vapaauinti, esteratsastus ja juoksuammunta (Laser Run). Laji vaatii kovaa fyysistä suorituskykyä ja lajitaitoja. Siinä missä miekkailu ja ratsastus edellyttävät tekniikan hallintaa ja kokemusta, uinti ja juoksu fyysistä suorituskykyä ja nopeutta, ammunnan taas vaatiessa rautaisia hermoja. Harrastuksena laji on erittäin monipuolinen.

 

Nykyaikainen 5-ottelu on muuttunut paljon siitä mitä se oli Hämeenlinnan vuoden 1952 olympialaisten aikoihin. Nykyään sitä on kehitetty eri ikäryhmille sopivammaksi ja yleisöystävällisemmäksi. Maastoratsastus on muutettu turvallisempaan esteratsastukseen. Vapaauintimatkaa on lyhennetty. Miekkailun otteluaikaa on lyhennetty. Viimeisimpänä uudistuksena ammunta ja juoksu yhdistettiin vuonna 2010 ja seuraavana vuonna siirryttiin ilmapistoolista turvalliseen ja ekologiseen laserammuntaan (Laser Run). Nykyaikaisessa viisiottelussa saavutettu tulos tai aika muunnetaan pisteiksi, eri lajeissa erilaisilla kertoimilla. Nykyaikainen 5-ottelu on monipuolinen laji, jota voi harrastaa 7-vuotiaasta jopa 80 vuoden ikään saakka.

Nykyaikaisessa viisiottelussa vuosikymmenten ajan kilpailtiin vain yksi laji päivässä. Kuitenkin olympialaisten lajimäärän kasvaessa supistettiin viisiottelu 1992 Barcelonassa nelipäiväiseksi ja maastojuoksun sijaan päätöslajina oli ratsastus. Seuraavissa olympiakisoissa, 1996 Atlantassa laji ahdettiin yhteen päivään ja maastojuoksu siirrettiin taas viimeiseksi lajiksi. Vuoden 2008 uudistuksen jälkeen viimeisenä lajina on ampumajuoksu. Masters eli veteraanien MM -kilpailut sen sijaan ovat useampi päiväisiä.

VAPAAUINTI

Uintitekniikkana käytetään yleensä vapaa- eli krooliuintia. Uimarista riippuen uintitekniikoissa nähdään erilaisia variaatioita. Kilpailuissa vapaauintiin lähdetään starttipallilta tai lähtökorokkeelta hypäten. Yleisimmin altaan päädyissä käytetään volttikäännöstä, jossa kuperkeikkamaisella liikkeellä heitetään jalat veden yläpuolelta päätyyn ja ponnistetaan mahdollisimman virtaviivaisessa asennossa liukuun. Säännöissä ei ole merkitty kääntymistekniikkaa, joten ns. rintauinnin käännöskin hyväksytään kunhan koskettaa päätyä.

KALPAMIEKKAILU

 

Kalpamiekkailussa koko vastustajan keho on hyväksyttyä pistoaluetta. Nykyaikaisen viisiottelun miekkailussa otellaan yhteen pistoon ja siinä ei hyväksytä kaksoispistoja. Se joka pistää ensimmäisenä voittaa pisteen. Kilpailussa kaikki ottelevat kaikkia vastaan.  Esimerkiksi finaalissa voi olla 32 osallistujaa. Otteluaika on 1 minuutti.

Ottelu käydään miekkailumatolla jonka mitat ovat 14 x 1,5-2 metriä. Alusta on metallia ja maadoitettu siten, etteivät lattiaosumat rekisteröidy. Kummassakin päädyssä on usein vielä parin metrin varoalue, jolle perääntymisestä rangaistaan.

ESTERATSASTUS

Esteratsastus suoritetaan 400-450 metrin mittaisella radalla, jolla on 12 estettä, yksi kolmoiseste ja yksi kaksoiseste. Vaadittu nopeus on yleensä 350 m/min. Yleisessä sarjassa esteiden korkeus on 120 cm. PM- ja SM-kilpailuissa esteiden korkeus yleisessä sarjassa on 100 cm ja veteraanien sarjassa (30+) esteiden korkeus on yleensä 80 cm. 

Hevoset arvotaan kilpailijoiden kesken kilpailun järjestäjien hankkimista mahdollisimman tasaveroisista ratsuista. Rataan tutustutaan jalan ennen kilpailun alkua. Ottelija saa 20 minuuttia ennen kilpailusuoritusta arvonnan määräämän hevosen verryteltäväksi ja pääsee vasta silloin ratsaille.

 

JUOKSUAMMUNTA (LASER RUN)

Juoksuammuntaosuus suoritetaan seuraavasti:
Laser Run eli juoksuammunta on nykyaikaisen 5-ottelun viimeinen laji. Kilpailijat lähtevät ampumajuoksuun aiempien osalajien suoritusten perusteella (miekkailu, esteratsastus ja uinti) mukaisin aikaeroin (ns. Gundersen-menetelmä). Ensimmäisenä maaliin tuleva voittaa koko kilpailun.

Lähtötilanteessa aseet (laser-aseet) ovat ampumapaikoilla 20 min valmistautumisen jäljiltä. Lähtölinja sijaitsee noin 20 m päässä ampumapaikasta. Kilpailussa (yleinen sarja) ammutaan 4 ammuntaa joiden välissä juostaan 800 m. Viimeinen 800 m juostaan maaliin neljännen ammunnan jälkeen. Kussakin ammunnassa tulee osua 10 m matkalta 5:sti tauluun (halkaisijaltaan 59,5 mm) max 50 s ajassa. Heti kun 5 osumaa on saavutettu lähdetään juoksuosuudelle. 50 sekuntia täytyttyä pääsevät kilpailijat, jotka eivät ole saavuttaneet vaadittua osumamäärää juoksuosuudelle. Aseet odottavat ampumapaikalla.Ensimmäisenä maaliin tuleva voittaa koko kilpailun.

Kaikissa sarjoissa ampumamatka on yleensä 10 m, mutta juoksumatkat vaihtelevat ikäryhmittäin.

Laser Run on paitsi nykyaikaisen viisiottelun päätöslaji, myös oma kilpailulajinsa, jossa järjestetään maailmanmestaruuskilpailut niin yksilö- kuin joukkuekilpailuissa.

ERILAISIA LAJIYHDISTELMIÄ NYKYAIKAISESSA 5-OTTELUSSA

Pyramidi -kuvio esittelee tämän päivän nykyaikaisen 5-ottelun mahdollisuudet ja etenemispolut.

Kenelle nykyaikainen 5-ottelu sopii?

5-ottelu sopii kaikille. Urheilullisuudesta ja hyvästä motivaatiosta on hyötyä. Aivan pienempien  kannatta aloittaa esim. juoksun ja uinnin parissa ja lisätä lajimääriä vähitellen. Aivan erityisen hyvin 5-ottelu sopii vaihtelusta pitäville - viiden eri lajin harjoitukset tuovat monipuolisuutta ja vaihtelevuutta treeneihin!

Miten 5-ottelun voi aloittaa?

Taustasta jonkun 5-ottelulajin parissa on hyötyä, mutta se ei ole välttämätöntä. Ota yhteyttä yhdistykseen ja kysele seuraavasta 5-ottelun peruskurssista. Peruskursseja järjestetään keväällä ja syksyllä.